با این کارها مشتری را فراری دهید

در این قسمت از مقالات راه های جذب مشتری در مغازه به روش هایی اشاره میکنیم که می توانید به کمک آنه...

با این کارها مشتری را فراری دهید

در این قسمت از مقالات راه های جذب مشتری در مغازه به روش هایی اشاره میکنیم که می توانید به کمک آنها مشتری هایتان را از دست بدهید، و این روش ها نیازی به آموزش ندارد. همین که شما گرانفروشی کنید؛ با مشتری با بداخلاقی صحبت کنید؛ جنس های بی کیفیت را با قیمتی گزاف به مشتری بفروشید و خیلی کارهای دیگر، به راحتی مشتری هایتان را فراری می دهید.

اگر الان، اینجا و در حال مطالعه این متن هستید، پس حتما دوست دارید راهکارهایی برای افزایش جذب مشتری یاد بگیرید. چنانچه به پیشرفت کارتان و افزایش درآمدتان فکر می کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا چند نکته و ترفند طلایی برای فراری ندادن مشتری به شما یاد بدهیم.

1- با مشتری تان خیلی شوخی نکنید

وقتی صحبت از راحت بودن و صمیمی بودن با مشتری به میان می آید، برخی افراد فکر می کنند، هر جمله ای را در قالب شوخی می توانند به مشتری بگویند. این افراد هیچ حد و مرزی برای شوخی قائل نبوده و با این کار خود، مشتری را می پرانند.

وقتی مشتری به مغازه تان می آید، سعی کنید یک شناخت اولیه در مورد شخصیت و منش او پیدا کنید؛ شاید این فرد اصلا اهل شوخی، حتی در میزان کم، نباشد. بعد از آنکه فهمیدید میزان شوخی لازم برای صمیمی شدن با مشتری چقدر است، شوخی هایی مودبانه و محترمانه به کار ببرید.

2- به مشتری تان بی توجهی نکنید

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که به یک مغازه رفته باشید و فروشنده حتی سرش را بالا نیاورده باشد تا ببیند مشتری او کیست. این افراد از جمله کسانی هستند که هیچگاه در شغل خود موفق نمی شوند.

اگر یک فروشنده هستید، وقتی مشتری به مغازه تان می آید به او سلام بدهید؛ برای او وقت بگذارید؛ از او بپرسید که به دنبال چه چیزی می گردد تا بتوانید بهتر راهنمایی اش کنید. در بسیاری مواقع، مشتری نمی داند به دنبال چه چیزی است. از او بپرسید دقیقا به دنبال چیست و سپس با دریافت اطلاعات لازم، به مشتری کمک کنید تا ایده آل ترین کالا را خریداری کند.

3- در ارائه اطلاعات بی دقتی نکنید

اگر در کارتان اطلاعات تخصصی زیادی وجود دارد، در ارائه آنها دقت کنید. مشتری ای که به مغازه شما می آید، تنها به دنبال کالایی است که بتواند نیازهای او را برآورده کند. شاید مشتری تان دوست داشته باشد اطلاعات خوبی به دست آورد، اما ممکن است به دریافت اطلاعات خیلی تخصصی کار شما علاقه ای نداشته باشد.

پس سعی کنید هر آنچه که از شغلتان بلدید را به یک باره در اختیار مشتری قرار ندهید تا او نیز دچار سردرگمی نشود. به زبان مشتری تان با او صحبت کنید و کمتر اصطلاحات تخصصی را به او بگویید. اگر هم مجبور شدید یک کلمه تخصصی را بر زبان آورید، سعی کنید معنای آن را نیز توضیح دهید.

مطلب مرتبط؛ 7 ترفند طلایی برای افزایش مهارت کلامی فروشنده

4- وقتی مشتری در حال حرف زدن است، حرف او را قطع نکنید

یکی از بدترین کارهایی که فروشندگان ناشی آن را زیاد مرتکب می شوند، پریدن وسط حرف های مشتری است. وقتی مشتری شما در حال حرف زدن است، پریدن میان حرف های او نه مودبانه است و نه حرفه ای.

سعی کنید با مشتری، وارد یک گفتگوی دوستانه شوید و چندین سوال در خصوص کار و یا کیفیت محصولات از او بپرسید. این گونه، هم مشتری را به شکلی کاملا غیر مستقیم در مغازه نگه می دارید و به او فرصتی بیشتر برای تماشای اجناس می دهید و هم، حرف هایش را قطع نکرده و ارتباط کلامی موثری را با او ایجاد می کنید.

5- جوری برخورد نکنید که مشتری فکر کند شما تنها به فکر فروش هستید

حتما در دام فروشندگانی که در یک تلاش دائمی هستند تا کالایی را به شما بفروشند، افتاده اید. این رفتار، نه تنها باعث موفقیت در فروش نمی شود، بلکه یکی از موثرترین و ثابت شده ترین راه ها برای فراری دادن مشتری است.

وقتی مشتری به مغازه تان می آید، در خریدش دخالت نکنید و اجازه دهید کالایی که می خواهد را خودش بیابد. اگر بخواهید با اصرار کردن، مشتری را برای خرید ترغیب کنید، باید بگوییم که تیر خلاص را زده و یک مشتری را که شاید می توانست مشتری ثابت شما شود، از دست داده اید. البته در این بین از راهنمایی مشتری دست برنداشته و در جهت خریدی بهتر به او کمک کنید.

6- از مشتری خود طلبکار نباشید

اغلب فروشندگان، به جنس های مرجوعی حساسیت عجیبی دارند. برخی از آنها وقتی یک مشتری کالایی را پس می آورد، آنقدر برخورد زشت و زننده ای از خود نشان می دهند که مشتری حتی اگر کلاهش هم آنجا بیفتد، دیگر امکان ندارد برای خرید به چنین مغازه ای مراجعه کند.

اگر مشتری تان از کیفیت کالا راضی نیست و یا اگر کالایی که شما به او فروخته اید از پایه دچار مشکل بوده است، ناراحت و عصبانی نشوید. ابتدا کالای مورد نظر را به خوبی بررسی کنید؛ اگر دیدید که حق با مشتری است و این کالا از ابتدا مشکل داشته باشد، با روی باز، کالا را پس گرفته؛ طلبکارانه رفتار نکنید و از او عذرخواهی کنید.

7- اگر عصبی مزاج هستید، به سراغ شغل فروشندگی نروید

اگر انسان آرامی نیستید، و اگر نمی توانید رفت و آمد و شخصیت متفاوت مشتری ها را تحمل کنید، بهتر است اصلا به سراغ فروشندگی نرفته و نه، اعصاب خودتان را به هم بریزید و نه روز مشتری هایتان را خراب کنید.

کسانی که در یک مغازه خرده فروشی کار می کنند، با توجه به نوع کالایی که می فروشند، در طی روز با آدم های زیادی سروکار دارند. کسی که نمی تواند با افراد مختلف کنار آید و برخورد خوبی با همه آنها داشته باشد، اصلا نباید به عنوان یک فروشنده کار کند.

اگر بتوانید آرامش خود را در حین کار حفظ کنید، بدون شک به یکی از موفق ترین فروشندگان صنف کاری تان تبدیل خواهید شد و این مزیت، دقیقا با به دست آوردن سود بیشتر همراه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *