رازهایی که فروشندگان موفق به شما نمی گویند

وقتی شما یک مغازه افتتاح می کنید، بدون شک دوست دارید مشتریان زیادی داشته باشید و از آن طرف نیز، د...

رازهایی که فروشندگان موفق به شما نمی گویند

وقتی شما یک مغازه افتتاح می کنید، بدون شک دوست دارید مشتریان زیادی داشته باشید و از آن طرف نیز، درآمدتان افزایش پیدا کند. اگر درآمدتان آنقدری که می خواهید نیست و اگر تعداد مشتری هایتان کم است، باید فکری کرده و یک راه حل برای این مشکل پیدا کنید. اگر مشکل در فروشندگی شماست که باید ترفندهای تبدیل شدن به یک فروشنده حرفه ای را یاد بگیرید و آنها را در کار خود رعایت کنید. چنانچه دوست دارید سرمایه تان، سودآور شود و خیلی زود مجبور نشوید مغازه تان را جمع کنید، در ادامه با ما همراه باشید؛ ما قصد داریم در این متن از رازهای فروشندگان حرفه ای، پرده برداری کنیم.

نیازهای مشتری را شناسایی کنید
وقتی مشتری به مغازه شما می آید و از شما درخواست یک کالا می کند، شما باید تیزبین بوده و خیلی زود متوجه شوید که مشتری به چه دلیل قصد دارد فلان کالا را بخرد. اگر کالای دیگری در مغازه تان دارید که کارایی بهتری داشته و می تواند به بهترین شکل ممکن به مشتری کمک کند، دست به کار شده و به او بگویید. این حرکت شما، تاثیر بسیار مثبتی بر ذهن خریدار خواهد گذاشت و او را مطمئن خواهد کرد که شما به فکر او هستید و می خواهید مشکلش را به بهترین وجه حل کنید.

مشتری های خود را بشناسید
در هر صنفی که کار می کنید، بدون شک، برخی افراد بیش از بقیه مشتری شما هستند. مثلا اگر در یک مغازه روسری فروشی کار می کنید، بدون شک، خانم ها عمده ترین مشتریان شما هستند و یا اگر یک فروشگاه عمده فروشی دارید، این آقایان هستند که از شما بیشتر خرید می کنند. با این ترفند، می توانید چیدمان مغازه، قیمت گذاری روی اجناس، لحن فروشنده و روش های فروشتان را با توجه به سلیقه مشتری تعیین کنید و در جذب او موفق تر عمل نمایید.

نسبت به رقیب هایتان، مزیت های بیشتری داشته باشید
اگر بتوانید نسبت به رقبایتان، مزیت های بیشتری را در اختیار مشتری قرار دهید، بدون شک می توانید تعداد مشتریان خود را افزایش دهید. برای مثال، یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید، ارائه محصولات در پایین ترین قیمت ممکن است. بسیاری از ما همیشه دوست داریم کالای مورد نظرمان را از جایی بخریم که ارزان تر باشد. مزیت دیگری که می توانید در مقایسه با رقبایتان ایجاد کنید، تنوع در محصولات است. این روزها به دلیل کمبود وقت و زیاد بودن مشغله های کاری، همه ما می خواهیم از جاهایی خرید کنیم که تمامی کالاهای مورد نیاز ما را داشته باشد.

در اصلِ قیمت گذاری، انصاف را رعایت کنید
درست است که قیمت ها در بازار کشورمان ایران، ثبات ندارد و هر روز قیمت ها تغییر می کنند، اما توصیه می کنیم اگر یک فروشنده هستید، قیمت های مناسبی را برای محصولات در نظر بگیرید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که قرار نیست تاوان همه شکست های مالی را که تا به الان برای شما پیش آمده است، مشتری بپردازد. اگر این اصل را رعایت کنید و به فکر دریافت سود کمتری از روی هر کالا باشید، بعد از مدتی نام شما به عنوان یک فروشنده منصف در کل شهر پیچیده و با بالا رفتن تعداد مشتری، سود شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

بیش از آنکه به فروش فکر کنید به کمک به مردم فکر کنید
اگر با خواندن این جمله بالا، فکر کرده اید که منظور ما است که در مغازه تان را ببندید و به جای آن یک خیریه باز کنید، سخت در اشتباهید. انسان در هر جایگاهی که هست می تواند به مردم کمک کند و نیازهای او را برطرف کند. مثلا اگر یک فروشنده هستید، سعی کنید بهترین کالا را در اختیار مشتری تان قرار دهید و یا اگر یک شغل خدماتی دارید، سعی کنید بهترین خدمت را به مردم ارائه دهید.

برای خرید، انگیزه ایجاد کنید
اگر به تازگی یک مغازه افتتاح کرده اید و هنوز کسی شما را نمی شناسد، دست به کار شده و برای اولین خرید، انگیزه ای قوی و قانع کننده در مردم به وجود آورید. البته دادن انگیزه نیز اصول و قواعد خاص خودش را می دهد؛ شما باید مشتری تان را شناسایی کنید، نگرانی ها و دغدغه های او را بشناسید و سپس پیشنهادهایی وسوسه انگیز به او بدهید. این کار شما اگر با حفظ کیفیت در ادامه کار همراه باشید، می تواند باعث افزایش تعداد مشتریان وفادار شود. مثلا اگر یک عمده فروشی دارید، می توانید در اوایل کار، با قیمتی پایین تر از قیمت رقبا، اجناس خود را بفروشید.

بی هیچ قید و شرطی محصول را باز پس بگیرید
پس برنداشتن کالا و یا جنسی که خریداری شده یکی از مشکلات و نگرانی هایی است که ما با آن زیاد درگیر هستیم. شاید برای شما نیز این اتفاق پیش آمده باشد که یک جنس را خریده باشید و کالای مذکور، کیفیت مورد نظر را نداشته باشد. گاهی اوقات، برخی فروشندگان کالا را پس برنداشته و پولتان را به شما بر نمی گردانند.

اگر مشتری از کیفیت جنسی که به او فروخته اید راضی نیست، بدون آنکه هیچ حرفی بزنید و مشتری را ناراحت کنید، کالا را پس بگیرید. این سیاست، مشتری را مطمئن می کند که شما همیشه بهترین را به او ارائه می کنید و رضایت او برای شما از هر چیزی دیگری در این دنیا مهم تر است. فروشنده هایی که خود را به انجام این کار مقید می دانند، بیشترین سود و بیشترین مشتری را دارند.

اجناس با کیفیت را به مشتری بفروشید
شاید انجام این تکنیک در عمل کمی سخت باشد، اما اگر سعی کنید متناسب با قیمت، یک جنس خوب در اختیار مشتری تان قرار دهید، او به شما اعتماد کرده و به هر جای کره زمین هم که برود، اگر به کالایی که شما آن را می فروشید نیاز پیدا کند، حتما به مغازه تان مراجعه می کند؛ زیرا می داند همیشه کالایی با کیفیت به او می فروشید. به دست آوردن اعتماد مشتری یکی از اهرم های موفقیت در خرده فروشی  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *