7 ترفند طلایی برای افزایش مهارت کلامی فروشنده

اگر فروشنده اید و اگر می خواهید فروشتان را زیاد کنید، باید مهارت کلامی بلد باشید. مهارت کلامی، به...

7 ترفند طلایی برای افزایش مهارت کلامی فروشنده

اگر فروشنده اید و اگر می خواهید فروشتان را زیاد کنید، باید مهارت کلامی بلد باشید. مهارت کلامی، به معنای خوب حرف زدن است. وقتی می گوییم خوب حرف بزنید، یعنی باید جملات را به درستی ادا کنید؛ جذاب حرف بزنید؛ لکنت وار، کلمات و جملات را بیان نکنید؛ برای پیدا کردن یک کلمه مناسب خیلی فکر نکنید؛ واضح حرف بزنید و روی مشتری اثرگذار باشید. اگر این ویژگی ها را دارید که خوشا به حالتان، اما اگر نمی توانید در برخورد با مشتری تان خوب حرف بزنید و او را تحت تاثیر قرار دهید، در ادامه با ما باشید؛ ما می خواهیم 7 ترفند طلایی افزایش مهارت کلامی را به شما یاد بدهیم و به شما در راه های جذب مشتری در مغازه کمک کنیم.

1-موقع حرف زدن استرس نداشته باشید
مشتری که به مغازه شما قدم می گذارد، یک خواسته غیر معقول و عجیب و غریب از شما ندارد و مطمئنا آن چیزی را می خواهد که شما در مغازه تان به وفور دارید. به خاطر داشته باشید وقتی استرس می گیرید، نمی توانید کار خود را به خوبی انجام دهید و به همین راحتی مشتری از دستتان می رود. کاهش استرس به تمرین نیاز دارد و چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. اگر می خواهید در موقع حرف زدن، تُپُق نداشته باشید و بعدها خودتان به خودتان نخندید، استرستان را کاهش دهید.

2-با خودتان حرف بزنید
بسیاری از روانشناسان معتقدند که حرف زدن با خود، تاثیرات شگفت انگیز و عجیبی دارد. وقتی کسی دورتان نیست و تنها هستید، به مقابل آینه رفته و با خودتان حرف بزنید. این کار باعث می شود که شما در مواجه با مشتری، احساس راحتی بیشتری داشته باشید و با استرس کمتری کار خود را انجام دهید.

3-صدای خودتان را ضبط کنید
این تکنیک نیز چیزی شبیه به صحبت کردن در مقابل آینه است. وقتی صدای خود را ضبط می کنید، می توانید نقاط ضعف و قوتی را که در صدا، لحن و گفتارتان وجود دارد، شناسایی کنید. شما برای موفقیت در امر فروش نیاز دارید نقاط قوت را تقویت، و نقاط ضعف را کاهش دهید. برای این تمرین وقت بگذارید؛ در نهایت می توانید شاهد اثرات فوق العاده آن باشید. شاید در اوایل این تمرین از شنیدن صدای خودتان بدتان بیاید، اما اصلا نگران نباشید؛ بعد از مدتی به این صوت عادت کرده و از آن خوشتان می آید.

مطلب مرتبط: با این کارها مشتری را فراری دهید!

4-از به کار بردن جمله های حوصله سر بر خودداری کنید
وقتی یک مشتری به مغازه تان قدم می گذارد، از گفتن جمله هایی که ممکن است او خوشش نیاید و حوصله اش را سر ببرد، خودداری کنید. فروشندگان با تجربه و حرفه ای، به خوبی می دانند چه کلماتی را و با چه لحنی به زبان آورند. خوب به حرف های مشتری تان گوش دهید و با روده درازی، کاری نکنید که دیگر هیچگاه، مشتری پایش را به مغازه شما نگذارد.

5-کلمه های زیادی یاد بگیرید
ما نمی خواهیم از شما یک سخنران حرفه ای بسازیم، ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا با مشتری تان ارتباط بهتری برقرار کنید؛ به همین منظور نیاز است که دایره کلماتتان را افزایش دهید. اگر کتاب خواندن را دوست داشته باشید، به این شکل می توانید تعداد واژه های بیشتری را فرا بگیرید. اگر حوصله کتاب خواندن ندارید، روزنامه بخوانید؛ اگر به این مورد نیز علاقه ندارید، رادیو گوش کنید. اگر از رادیو گوش کردن هم فراری هستید، بهتر است درب مغازه تان را بسته و به سراغ کاری بروید که مجبور نباشید در آن پیشرفت کنید.

6-یک شنونده خوب باشید
مشتری ها به مغازه هایی که فروشنده حرف آنها را گوش نمی کند، قدم نمی گذارند. اگر دوست ندارید این اتفاق تلخ نیز برای شما بیفتد، سعی کنید با تمرین کردن به یک شنونده خوب تبدیل شوید. وقتی خوب گوش می کنید، راهنمایی های بهتر و موثرتری می توانید در اختیار مشتری تان قرار دهید و به او در خرید کردن کمک کنید. مشتری هایی که با برخورد خوب و حرفه ای فروشنده مواجه می شوند، به یک مشتری وفادار تبدیل خواهند شد.

7-موقع حرف زدن به مشتری توجه داشته باشید
در زمان حرف زدن به شخصیت مشتری توجه کنید و آن را مد نظر قرار دهید. شما باید آنقدر در کارتان حرفه ای باشید که با یک نگاه متوجه شوید چه لحنی مناسب صحبت کردن با مشتری است. اگر شخصیتی صمیمی دارید، نباید با همه گرم بگیرید؛ این موضوع برخی افراد را ناراحت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *